Quantcast

Sezono pradžiai – G. Verdi operos egzaminas (recenzija)

Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT), kurį laiką dėl remonto paragavusiame ir klajojančio teatro duonos, pasitinkant Kalėdas vėl suskambo muzika. Po išblaškyto pernykščio sezono teatro kolektyvas į savąją sceną sugrįžo su iššūkiu: sezono atidarymui pasirinkta Giuseppe's Verdi opera "Makbetas" – solidus veikalas bet kuriam teatrui.

Prie šekspyriškojo tragizmo kompozitorius pirmą kartą pasuko jau brandžiame kūrybinio kelio etape, sukūręs ryškią ir sudėtingą operą, keliančią statytojams ir atlikėjams nemenkų režisūrinių ir muzikinių uždavinių bei sprendimų paieškų.

Premjeros laukimą lydėjo nerimas: tragišku virsmu paženklinti operos personažai, sudėtinga orkestro partitūra, svarus choro vaidmuo – ar pavyks teatro kolektyvui, kurio repertuare vyrauja operetės ir miuziklai, įveikti pasirinktą iššūkį? Kita vertus, operų ilgisi ne tik teatro pajėgus kolektyvas, bet ir nemaža dalis kauniečių operos gerbėjų.

Šviesotamsos žaidimai

Jau operos pirmosios scenos atiduoda duoklę šekspyriškuoju laikmečiu vyravusiam misticizmui. Raganų ir panašių tamsos karalystės būtybių ekspresyvus siautimas sukuria sumaišties ir grėsmės nuojautų prisodrintą įvadinį paveikslą. Skraistės, dengiančios raganų veidus, simboliškai įtvirtina jų belytiškumą ir perteikiamo laikmečio visuomenės įsivaizdavimą, kad raganos esančios su barzdomis. Tiek šioje raganavimo scenoje, tiek kitose scenose, atsisakant tiesmuko iliustratyvumo, pasirenkama gausi simbolika, perteikiama choro ir baleto rankų plastika bei išraiškingais judesiais. Dar stipriau visa tai sukoncentruota antros dalies pradžios baleto epizode (choreografas Aleksandras Jankauskas).

Paslaptingumo suteikia ir blausus apšvietimas. Apskritai šviesos operoje mažai – šešėliuose skendinčias veikėjų mintis lydi ribotas prožektorių spindulių srautas, kartais tampantis simboliniu traukos centru, lyg nakties plaštakes viliojančiu valdžios trokštančiuosius.

Sunkiausias uždavinys vis dėlto tenka dramaturginei veikėjų raiškai. O jų paveikslai – ypač Makbeto ir ledi Makbet – išties labai sudėtingi vidiniu turiniu.

Scenografijoje akcentuojamas kabantis žiedas taip pat daugiaprasmis, simbolizuojantis ir Škotijos karaliaus karūną, po kuria susispietę jos trokštančios būtybės kovoja, grumiasi, žūsta, kartu tai ir raganų kurstomas nuodų katilas. Garbės troškimas ir valdžios beatodairiškas siekimas galų gale prilygsta maudynėms katile, kunkuliuojančiame nuodais ir visokiomis šlykštynėmis.

Žengus nedorą žingsnį link karūnos, išsukti iš to kelio savu noru jau nebepavyksta: pirmoji žmogžudystė gimdo tolesnę, melas verčia meluoti ir toliau, skandina ir klampina užnuodydami gyvenimą ir atimdami sveiką protą.

Charakteris: G.Pečkytės Ledi Makbet – veržli, kompromisų nepripažįstanti valdžios siekėja. D. Rimeikos nuotr.

Minimalios dekoracijos, tačiau iliustratyvus ir turtingas prasmių masinių scenų dalyvių judėjimas, nukreipiančios visą dėmesį į operos veikėjų kuriamą jausminę ir garsinę išraišką. Tai lyg Williamo Shakespeare'o tragedijos puslapių įgarsinimas, žadinantis vaizduotę ir paliekantis vaizdinius susikurti pačiam žiūrovui. Net ir žudynių scenos, kurių taip gausiai pažeria tragedijos autorius, vyksta kažkur už scenos ribų, paliktos žiūrovų fantazijai. Toks bendras režisūrinis ir scenografinis statytojų sprendimas suteikia operos pastatymui stilistinės vienovės ir tampa stipriąja pastatymo žyme (režisierius Gintautas Želvys, dailininkė Taisiia Khizna, šviesos dailininkas Audrius Jankauskas).

Muzikos ir dramos duetas

Kauniečių pastatyme – klasikinis operos turinio variantas, o aliuzijas į mus supančią kasdienybę palikta pajusti ir išmąstyti operos žiūrovui pačiam.

Vizualioji pusė – tik dalis operos. Pagrindinis jos turinys – muzikinėje plotmėje. Ir čia stipriausiai pasirodo choras ir orkestras (muzikinis vadovas ir dirigentas Jonas Janulevičius, dirigentas Julius Geniušas, dirigento asistentė ir chormeisterė Rasa Vaitkevičiūtė). Jau uvertiūroje sukoncentruotas skambėsiančios operos tragizmas priverčia suklusti žiūrovą. Nors dar ne visi teatro lankytojai sutelkia dėmesį į uvertiūrą, manydami, kad opera prasideda tik pakilus scenos uždangai,  įsiklausyti verta ne tik dėl sodrios ir kontrastų turtingos partitūros, bet ir nepriekaištingai skambančio orkestro.

Operos veikėjus kuriančių solistų pajėgos ne tokios tolygios. Sunkiausias uždavinys vis tik tenka dramaturginei veikėjų raiškai. O jų paveikslai – ypač Makbeto ir ledi Makbet – išties labai sudėtingi vidiniu turiniu ir ypač jo transformacija, jau nekalbant apie vokalinius iššūkius. Čia verta paminėti mūsų abi solistes, ledi Makbet kūrėjas. Gitanos Pečkytės vaidmuo negatyviomis spalvomis pratrūksta nuo pat pirmosios scenos, o Ramintos Vaicekauskaitės ledi tarsi įsibėgėja augindama vidinį tragizmą iki minčių sumaišties operos antroje dalyje.

Nors kompozitorius sukūrė ledi Makbet sodrias ir turiningas muzikines partijas, bet buvo išreiškęs mintį, kad geriau ledi ne vien dainuotų, o labiau sutelktų dėmesį į vaidmens kūrimą balsu. Ir tai yra didžiausias iššūkis ir siekiamybė solistėms.

Dar sudėtingesnis vidine dramaturgija Makbeto vaidmuo, draskomas vidinių prieštaravimų tarp baimės ir ryžto, troškimų ir abejonių. Tai įgyvendinti labiau sekėsi išraiškingo vokalo baritonui Stanislavui Trifonovui (Baltarusija). Makbetą kūrusiam Dainiui Stumbrui susitelkus į vokalinius vingius ir ritminį tolygumą, vaidmens tragiškasis turinys taip ir liko neatskleistas. Iš antraplanių vaidmenų išryškėjo sėkmingai vokalą ir draminę išraišką suderinę Žygimantas Galinis Banko vaidmenyje ir Mindaugas Zimkus (Makdufas).

Laipteliu aukštyn

Operoje atskleidžiamos valdžios troškimo ir jos siekių aktualijos, paminant dorovės ir moralės principus, gyvos ir nūdienos gyvenime. Todėl neretai šios operos statytojai turiniui perteikti pasirenka šiuolaikinio gyvenimo paraleles. Kauniečių pastatyme – klasikinis operos turinio variantas, o aliuzijas į mus supančią kasdienybę palikta pajusti ir išmąstyti operos žiūrovui pačiam.

Po pirmųjų operos premjerų galima teigti, kad teatro kolektyvas operos iššūkius įveikė, padovanodamas operos išsiilgusiems žiūrovams sodraus turinio, bendros pastatymo stilistikos, apmąstymus žadinantį reginį bei įsirašydamas į teatro kūrybinę biografiją neeilinį ūgtelėjimą. Labai norėtųsi tikėti, kad muzikinio teatro lankytojai, besilepinantys operečių saldumynais, taip pat atras ir įvertins šią operą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Ramune

Ramune portretas
Kaip visada nuostabu skaityti!
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Gegužė – su poezijos žiedais
    Gegužė – su poezijos žiedais

    Tradiciškai Kaune šį savaitgalį jau 60-ąjį kartą prasidės tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris 2024“, kurį rengia Lietuvos rašytojų sąjunga (LRS), Rašytojų klubas. Seniausio Lietuvos poezijos k...

  • Baimę mirti užgožė žmogiškumas
    Baimę mirti užgožė žmogiškumas

    Žydus gelbėjusių žmonių garbei tradiciškai kasmet Kaune surengiama vakarienė, persmelkta prisiminimų, dėkingumo ir džiaugsmo pabendrauti, pasimatyti. ...

  • Jau gegužės 24 dieną Kaune vyks didžiausia diskoteka Baltijos šalyse
    Jau gegužės 24 dieną Kaune vyks didžiausia diskoteka Baltijos šalyse

    Pasak renginio organizatorių, į 90-tųjų festivalį „90‘s Disco Fest“ „Žalgirio“ arenoje, kuris įvyks gegužės 24 dieną, jau dabar yra parduota virš 10 tūkst. bilietų, o prekyboje liko tik beveik 1 tūkst. biliet...

    4
  • Pianistė M. Lozinskienė: miškas Kanadoje pilnas čiurlioniško misticizmo
    Pianistė M. Lozinskienė: miškas Kanadoje pilnas čiurlioniško misticizmo

    Mikalojaus Konstantino Čiurlionio drąsa būti kitokiu, novatorišku, jo talentas žvelgti į meną skirtingais rakursais, gebėjimas neriboti savo kūrybinių galių – šios Lietuvos genijaus savybės įveikia dešimtmečius, kultūri...

  • „Romuvą“ užliejo mielumas
    „Romuvą“ užliejo mielumas

    Kawaii mados karalius Sebastianas Masuda savo kolekcijos pristatymui pasirinko neįprastą formatą ir modelius – „Romuvos“ kino teatro scena žengė mielumą įkūniję „Auros“ šokėjai. ...

    3
  • VDU ŽŪA 100-mečio Gegužinė-piknikas: nemokamos pramogos, koncertas ir staigmenos
    VDU ŽŪA 100-mečio Gegužinė-piknikas: nemokamos pramogos, koncertas ir staigmenos

    Šiais metais 100-mečio veiklos sukaktį mininti Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademija (VDU ŽŪA) visus, norinčius švęsti kartu, gegužės 18 d. kviečia dalyvauti 100-mečio Gegužinėje. Tai vienos dienos festivalis, kuris v...

  • Kauno miesto simfoninis orkestras sezoną uždarys su Niujorko „Metropolitan Opera“ žvaigždėmis
    Kauno miesto simfoninis orkestras sezoną uždarys su Niujorko „Metropolitan Opera“ žvaigždėmis

    2022 metų gegužę operos gerbėjai Lietuvoje turėjo nuostabią galimybę kino teatrų ekranuose stebėti tiesioginę Niujorko „Metropolitan Opera“ transliaciją, kurioje pagrindinį vaidmenį G. Puccini operoje „Turandot“ atliko Ukra...

    5
  • KMN programa kvies mąstyti ir kurti
    KMN programa kvies mąstyti ir kurti

    Rytoj Kauno menininkų namai (KMN) pakvies į Žygimanto Kudirkos parodą, kuri veiks neįprastoje vietoje – prie Kauno traukinių stoties, bare „O kodėl ne?“. Čia bus rodoma menininko, atlikėjo, rašytojo Ž. Kudirkos autorinė vide...

  • Santykis, atvedęs į meną
    Santykis, atvedęs į meną

    Prie šviesaus paveikslo, pastatyto ant molberto, prieina austras. Jo akys sminga į paveikslą. Viena, dvi, gal net trys minutės, kol pakelia akis ir taria: „Apie ką tai?“ Apie mūsų jausmus, apie išgyvenimus ir apie gamtą. &bdquo...

    2
  • NKDT ir I. Franko teatro draugystė
    NKDT ir I. Franko teatro draugystė

    Nacionalinis Kauno dramos teatras (NKDT) pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Ukrainos Nacionaliniu akademiniu Ivano Franko dramos teatru. ...

Daugiau straipsnių