- Justina Paltanavičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iškilios kontroversiškos asmenybės domina ne vieną muzikinių scenos žanrų kūrėją. Jėzus Kristus, Austrijos imperatorė Elžbieta, Prancūzijos karalienė Marija Antuaenetė, Argentinos politikė Eva Perón ar Romas Kalanta miuziklų ir roko operų kūrėjų akiratyje atsidūrė neatsitiktinai – visi jie savotiškai žaidė su mirtimi, balansavo ties beprotystės riba, rinkosi viską arba nieko. Laikui bėgant jų gyvenimų istorijos buvo idealizuotos, virto įvairių meno kūrinių siužetais.
Ne išimtis ir žymusis kompozitorius Wolfgangas Amadeus Mozartas – vunderkindas, iškilusis Vienos klasikas, nesulaukęs 36-erių miręs genijus, tapęs austrų miuziklų kūrėjų libretininko Michaelo Kunze’ės ir Sylvesterio Levay miuziklo „Mozart!“ pagrindiniu veikėju. Šis savitai W. A. Mozarto gyvenimo istoriją pasakojantis miuziklas tapo reikšminga KVMT šio sezono naujiena.
W. A. Mozarto paradoksas
Nors šiandien W. A. Mozarto vardas siejamas su sofistikuota ir taisyklių varžoma aukštosios klasikinės muzikos kultūra, iš tiesų jis norėjo asmeninės ir kūrybinės laisvės, kuri laikotarpio, kuriame jis gyveno, aplinkybėmis buvo sunkiai įsivaizduojama. Kompozitoriaus profesija, priešingai nei šiandien, tuomet tebuvo siejama su patarnautojo aukštuomenei, bet ne laisvo menininko vaidmeniu. Nors W. A. Mozartą galima laikyti žinomiausiu Vakarų Europos klasikinės muzikos kanono kompozitoriumi, nes jo atvaizdas ir muzika yra tapę kone ikonomis ar bent jau simboliais, reprezentuojančiais klasikinės muzikos kultūrą, iš tiesų ne vieną jo gyvenimo faktą, taip pat ir asmenybės bruožus, gaubia paslapties šydas, audrinantis šiandienos menininkų fantaziją.
Kone pati žinomiausia ir itin ryški kompozitoriaus asmenybės interpretacija priklauso čekų ir amerikiečių režisieriui Milošui Formanui, 1984-aisiais sukūrusiam kino šedevrą „Amadeus“. Nesunku pastebėti šio filmo inspiracijų M. Kunze’ės ir S. Levay darbe, kurį Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) režisavo Viktorija Streiča.
Režisierė teigia, kad šis spektaklis yra susitikimas „ne su idealizuotu klasikiniu kompozitoriumi, kurio biustas stovi ant fortepijono muzikos mokykloje, o su išskirtine, vitališka, žaižaruojančia asmenybe“. Kaip pagrindinę spektaklio idėją režisierė pasirinko „kurti“ ir „degti“ paralelę, išryškinančią spindesio ir savidestrukcijos priešpriešą, pražudžiusią ne vieną didį menininką. Ši idėja, kaip ir režisūrinis sprendimas W. A. Mozartą vaizduoti kaip amžiną vaiką, – gana ryškios aliuzijos į jau minėtą M. Formano filmą „Amadeus“.
Į muzikinį audinį įterpiamos lengvai atpažįstamos W. A. Mozarto kūrinių citatos daugeliu atvejų veikia kaip simboliai, primenantys apie kompozitoriaus genialumą.
Nors 1999-aisiais Vienoje „Theater an der Wien“ pirmą kartą atliktas miuziklas pristatomas kaip roko spindesys rokoko pasaulyje, kuriame susiduria praeitis ir dabartis, iš tiesų miuziklo partitūra (kurią šiame pastatyme bando dirigentas Jonas Janulevičius) tiksliau perteikia įvairių šiandienos populiariosios muzikos stilių pulsą nei rokoko laikotarpio muzikos estetiką. Į muzikinį audinį įterpiamos lengvai atpažįstamos W. A. Mozarto kūrinių citatos daugeliu atvejų veikia kaip simboliai, primenantys apie kompozitoriaus genialumą. Į griežtą rokoko laikotarpio aplinką nukelia spektaklio dekoracijos ir scenografija (jos autorius Artūras Šimonis) ir vaizdo projekcijose (jų autorius Arvydas Strimaitis) vis pasirodantys stilizuoti rokoko paveikslų motyvai, atspindintys spektaklio veiksmą ir dinamiką. Gana taikliai ir elegantiškai rokoko dvasią perteikia ir Juozo Statkevičiaus kurti kostiumai ir grimas, atskleidžiantys subtilų šios epochos grožio suvokimą.
Personažų kaleidoskopas
Visą pluoštą autentiškos W. A. Mozarto aplinkos veikėjų spektaklyje įkūnijusios skirtingos KVMT solistų kombinacijos, matytos spalio 6 ir 7 d., spektakliui suteikė skirtingus pavidalus. Pagrindinį – W. A. Mozarto – personažą kūrė Vygantas Bemovas ir Martynas Beinaris.
V. Bemovo variantas kiek labiau nei M. Beinario interpretacija rezonavo su M. Formano filme Tomo Hulce’o kurtu personažu, nes tiksliau atskleidė W. A. Mozarto lengvabūdiškumą ir aistrą muzikai. Ypač taikliai šie bruožai atsiskleidė duete su Marija Arutiunova, atlikusia kompozitoriaus žmonos Constanze'os Weber vaidmenį. Jų duetuose skambėjo daug nerūpestingo juoko, o muzika atlikėjus ir jų kuriamus veikėjus nukėlė į žaismingą jųdviejų pasaulį. M. Beinario, kuris sukūrė kiek dramatiškesnį W. A. Mozarto paveikslą, duetas su Iveta Kalkauskaite buvo santūresnis, rimtesnis.
Kitų personažų repertuare įspūdį paliko Jonas Lamauskas ir Živilė Lamauskienė. Leopoldo Mozarto vaidmenį sukūręs J. Lamauskas atsiskleidė kaip švelnus ir rūpestingas, tačiau savo ambicijų iki galo neatsisakantis tėvas. Kitoje sudėtyje L. Mozartą įkūnijęs Laimonas Pautienius pateikė visai kitokią – griežto ir šalto – tėvo versiją. Ž. Lamauskienė, spektaklyje tapusi Baronese von Waldstätten, sužavėjo subtiliu vokalu, tačiau charakteringesnį Baronesės personažą vis dėlto sukūrė kitoje sudėtyje dainavusi Kristina Siurbytė.
Spektaklio personažų gausoje įsiminė ir Jeronimo Miliaus kuriamas Hieronymuso Colloredo – Zalcburgo kunigaikščio arkivyskupo – personažas. Šis asmuo W. A. Mozarto gyvenime veikė kaip gana konfliktiška figūra. Šiame spektaklyje J. Miliui pavyko sukurti įtaigų ir gana šaržišką rūstaus garbėtroškos paveikslą. Regis, J. Milius šiame vaidmenyje jautėsi organiškai ir užtikrintai, o jo kolegai Rokui Laureckiui susidraugauti su savo kuriamu personažu sekėsi kiek sunkiau – šiam veikėjui jis suteikė daugiau dramatiškumo ir psichologinės gelmės, kuri pasirodė ne visuomet tinkanti šio spektaklio kontekstui.
Norisi paminėti ir W. A. Mozarto sesers Nannerl Mozart personažą, sukurtą Ingridos Kažemėkaitės ir Viktorijos Zeilikovičiūtės, šiaip jau gana žaismingam spektakliui suteikusį lyriškumo.
Amžino vaiko pasaulis
Kiti miuziklo „Mozart!“ personažai pasirodė šiek tiek riboti, ne iki galo išvystyti, ypač vokaline prasme, nes spektaklyje jie funkcionuoja labiau kaip W. A. Mozarto aplinką iliustruojantys artefaktai nei savarankiškos asmenybės. Tačiau jų ribotumą nusako veikiau pačių kūrėjų (M. Kunze’ės ir S. Levay) meniniai sprendimai nei pastatymo KVMT režisierės ar pačių atlikėjų interpretacijos.
Emanueliui Schikanederiui (spektaklyje – Ramūnas Urbietis ir Žanas Voronovas), Cäciliai Weber (spektaklyje – Akvilė Garbenčiūtė ir Ieva Vaznelytė), Austrijos imperatoriui Jozefui II (spektaklyje – Dainius Bervingis ir Ramūnas Šimukauskas) ir kitoms čia neišvardytoms asmenybėms, kompozitoriaus gyvenimui suteikusioms gana reikšmingą dramatinį atspalvį, šiame spektaklyje paliekama mažokai erdvės. Kita vertus, toks sprendimas leidžia žiūrovui susikoncentruoti į komplikuotą W. A. Mozarto vidinį pasaulį.
Pastarasis – unikalus ir uždaras, ir yra pagrindinė KVMT pastatymo ašis. Šiame spektaklyje W. A. Mozartą visuomet lydi vaikų aktorių įkūnyti W. A. Mozarto genijaus ir kompozitoriaus genijaus šešėliai, žiūrovui leidžiantys geriau suprasti jo asmenybę – per vaiko suaugusiojo kūne metaforą atskleistą laisvo kūrėjo dvasią, gyvenusią griežtų taisyklių suvaržytame pasaulyje.
Šalia W. A. Mozarto visuomet esantis tik jam pačiam ir publikai matomas vaikas taip pat perteikia ir „porcelianinio vaiko“ paralelę – genialiąją kompozitoriaus asmenybės dalį. Tokie režisūriniai sprendimai, vengiantys pernelyg intelektualių metaforų, spektakliui suteikia aiškumo ir patrauklumo, bet ne banalumo.
Apskritai miuziklas „Mozart!“, palyginti su kitais KVMT matytais šio žanro spektakliais, yra labiau pramoga nei kvietimas pasinerti į nepatogias miuziklo herojaus vidinio pasaulio gelmes, narplioti komplikuotus jo asmenybės bruožus ir gyvenimo faktus.
Lengvas muzikinis ir vizualinis turinys ne tik įtraukia, bet ir leidžia patraukliai iš arčiau pažvelgti į W. A. Mozarto asmenybę ir jo gyvenimą. Paprastumas šiek tiek nuvainikuojant ant pjedestalo užkeltą genijų šiuo atveju žavi ir įkvepia kitaip ir iš naujo išgirsti originalią kompozitoriaus kūrybą – iš pažiūros lengvą ir paprastą, bet labai elegantišką ir genialią. Atrodo, kad šis miuziklas įsitvirtins KVMT repertuare ilgam ir, vis įgaudamas naujų atspalvių, pažindins publiką su klasicizmo genijumi ir jo genialia muzika.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Orkestrai parodė savo galią – susibūrė įspūdingam bendram pasirodymui3
Šeštadienį po pietų įvykių sūkuryje atsidūrė Vienybės aikštė ir Laisvės alėja. ...
-
„90's Disco Fest“ sudrebino „Žalgirio“ areną6
Pirmą kartą Lietuvoje vykęs „90's Disco Fest“ renginys tiesiog „pasprogdino“ „Žalgirio“ areną. Koncerte linksminosi 10 tūkstančių lankytojų. Čia savo hitus atliko legendinė grupė „Haddaway“, kulti...
-
„Auksinių blusų“ medžiotojos laimikiai2
Iš Aleksoto turgavietės – į pasaulio platybes. Juose sendaikčių užkalbėtoja randa tai, ką trokšta turėti dažnas šiuolaikinis kolekcionierius. ...
-
Kelionė laiku: kai Fidelis susižavėjo Evelyne6
Į Lietuvoje atkeliauja unikalus fotografijų projektas – fotografinis pasakojimas apie 1964-ųjų Kubą ir tenykščio lyderio Fidelio Castro romaną su prancūzų studente. Jų autorius – žinomo tarpukario Lietuvos diplomato Antano Liutkau...
-
Kai stiklas tampa kelrode žvaigžde
Įėjusį į galerija „Drobė“ pasitinka muzika. Ilgainiui iš ramios, beveik vėjo kedenamų varpelių melodijos, pučiamo oro gūsio ji virsta metalo minoru, suteikiančiu parodai savitą poskonį. Ekspozicijų erdvė ima panašėti ...
-
A. Oleinik tapybinės vizijos
Verslo Parke „Aušra“ veikia tapytojos Annos Oleinik personalinė darbų paroda „Iš sapnų“. ...
-
Teatro patirtys auginant jaunąją kartą
Artėjant sezono pabaigai teatras „No Shoes“ kviečia mėgautis spektakliais, išskirtinai sukurtais jaunajai auditorijai. Jau trečiadienį, gegužės 22 d., Kaune festivalio „Nerk į teatrą“ programoje kviečia kūrybinės dirb...
-
In memoriam D. Ramoškaitė. Ji mylėjo keramiką, o ypač molį, daugiau nei bet ką8
Gegužės 20 d., eidama 67-uosius metus, Anapilin iškeliavo keramikė, Lietuvos dailininkų sąjungos narė Daiva Ramoškaitė, praneša Lietuvos dailininkų sąjunga. ...
-
Jau šį savaitgalį „Žalgirio“ arena pavirs didžiausiu naktiniu klubu visoje Europoje11
Daugiau kaip pusę metų reklamuotas koncertas, kuriame linksminsis net 10 t8kst. lankytojų iš visų Baltijos šalių, vyks jau šį penktadienį. „Žalgirio“ arena bus transformuota į milžinišką naktinį klubą. &Scar...
-
Džiazo muzika – laisvės ambasadorius
Kaune, kuris visada garsėjo savo kultūrinio gyvenimo gausa, atgimsta, o gal ir gimsta iš naujo džiazo muzikos puoselėjimo tradicijos, kurias puikiai atvaizduoja ir įgarsina Teatro klube rengiami „Jam Sessions“. ...