- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kaskart vis labiau griežtinama vidaus vandenų laivybos tvarka naują porciją pakeitimų gavo praėjusią savaitę, kai susisiekimo ministras aprobavo dalį naujų ES reglamentų.
Laivų apžiūros tvarka
Priimti nauji vidaus vandens laivams taikomi techniniai reikalavimai. Jie buvo numatyti pernai rugpjūčio 30 d. priimtame paskutiniame Europos Komisijos reglamente 2023/2477.
Pakeitimai susiję su vidaus vandenų laivybos sertifikatų išdavimu, pratęsimu ir atnaujinimu. Pateikta tokio sertifikato pavyzdinė forma.
Pakeitimai susiję ir su vidaus vandenų laivybos klasifikacinių bendrovių veikla. Pateiktas šių bendrovių veiklos tvarkos aprašas.
Kaip žinia, vykdant vidaus vandenų laivų apžiūras diegiama panaši tvarka, kokia yra jūrinėje laivyboje su klasifikavimo bendrovėmis ir europiniu standartu, kuriuo visose ES šalyse nustatomi vienodi techniniai reikalavimai visiems vidaus vandenų laivams.
Tokia tvarka gerokai palengvins gyvenimą įvairioms su vidaus vandenų laivyba susijusioms Lietuvos tarnyboms. Sistema bus aiški, joms nebereikės ypatingų pastangų tikrinti laivus. Tą atliks privačios laivų tikrinimo arba klasifikavimo bendrovės.
Kas bus su senienomis?
Numatyta, kad kiekvienas vidaus vandenų laivas, įskaitant ir Lietuvos laivus, turės Europos laivo identifikavimo numerį. Tai reiškia, kad kiekvienas laivas bus registruojamas Europos Sąjungos laivų sertifikatų duomenų bazėje.
Pagal bazės duomenis bus matoma, kada laivas buvo tikrintas, remontuojamas, kokia yra klasifikacinių bendrovių išvada dėl jo techninės būklės.
Ši bendra tvarka palengvins ir Lietuvos laivų savininkų dalią. Iki šiol būdavo nesusipratimų, kad nusipirkus vidaus vandenų laivą, tarkim, Švedijoje, jį būdavo sunku įregistruoti Lietuvoje kaip tik dėl skirtingų laivų techninių reikalavimų dviejose tos pačios ES šalyse.
Kita vertus, patys laivų techniniai reikalavimai gali būti griežtesni.
Mūsų šalyje dar yra tokių vidaus vandenų laivų, kurie matė sovietinius laikus, nors po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo jau praėjo 32 metai. 30–40, o gal net ir 50 metų senumo laivai, jei jie dar bus naudojami plaukioti, taip pat privalės būti Europos sertifikuotų laivų duomenų bazėje, gauti laivo identifikavimo numerį.
Automobilių eisme aplinkosaugininkams suteikta teisė stabdyti senus, aplinką teršiančius automobilius ir eliminuoti juos. Kol kas nesigirdėjo, kad aplinkosaugininkams būtų suteikti panašūs įgaliojimai „išmesti iš vandenų“ senus, sovietinius laikus menančius, taršius laivus.
Nauja tvarka palengvins Lietuvos laivų savininkų dalią, nes iki šiol būdavo nesusipratimų, kad nusipirkus vidaus vandenų laivą, tarkim, Švedijoje, jį būdavo sunku įregistruoti Lietuvoje.
Sujungti vandenų keliai
Lietuvos vidaus vandenų laivybos sistemoje atsiranda naujas terminas – Sujungti vidaus vandenų keliai. Tai reiškia, kad techninius reikalavimus pagal ES direktyvas atitinkantys laivai, registruoti bet kurioje ES šalyje, galės plaukioti bet kokios kitos bendrijos šalies vidaus vandens keliais.
Bėda tik ta, kad iš oficialiai pažymėtų Lietuvos vidaus vandens kelių nėra jokio vandens kelio į kitos šalies vidaus vandenis. Teoriškai iš Lietuvos per Kuršių marias, Rusijos Kaliningrado srities vidaus vandenis, per Aistmares būtų galima patekti į Lenkijos vidaus vandenis. Praktiškai tai neįmanoma, nes bet kokiam laivui, kuris iš Lietuvos nori plaukti į Kaliningrado srities vandenis, dar prieš Rusijai užpuolant Ukrainą reikėjo Rusijos oficialių institucijų sutikimo. Ne kiekvienas tokį sutikimą gaudavo. Pačioje Kaliningrado srityje reikėdavo tarsi vietinio laiduotojo.
Dabar, kai tarp ES, o ypač Lietuvos ir Rusijos santykiai yra įtempti, apie plaukimą Kaliningrado srities vandenimis neverta net galvoti.
Iš Lietuvos į Latviją, kaip ir iš Lietuvos į Lenkiją jokių tiesioginių vidaus vandens kelių nėra.
Lietuvos vidaus vandens keliai iš dalies yra uždari. Baltijos jūros pakrantės trijų jūrmylių zona su vidaus vandens laivais ramiu oru su didele rizika galima nuplaukti iki Latvijos, o į Lenkiją to padaryti neįmanoma dėl to, kad negalima plaukti pagal Rusijos Kaliningrado srities pakrantes.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje prasideda kurorto festivalis, Tauragėje – miesto dienos
Lietuvoje penktadienį prasideda penkių miestų šventės: Palangoje vyks kurorto festivalis, Tauragėje – miesto dienos, Neringoje – liaudiškos muzikos festivalis „Trimitatis“, Trakuose – „Trakų vasara 2024&l...
-
Pliaže jau užkliuvo muzika9
Klaipėdietę suerzino Antrosios Melnragės paplūdimyje sklindanti muzika. Esą ji trukdo išgirsti natūralius gamtos garsus – jūros ošimą ir pušynų bruzdėjimą. Tad moteris prašo muziką išjungti. ...
-
Šventės Klaipėdoje tęsiasi: laukia dar vienas renginių kupinas savaitgalis
Šiandien vakare uostamiestyje prasidės dar vienas renginių kupinas savaitgalis. Klaipėdiečiai pasiners į aitvarų festivalį, triukšmingai švęs kaimynų ir bendruomenės šventes, lankysis ir dalyvaus edukacijose laivo denyje b...
-
Uostamiesčio senjorams – kitoks laisvalaikis
Aktyviai laisvalaikį stengiasi praleisti ne tik jaunuoliai, bet ir uostamiesčio senjorai. Savo sveikata besirūpinantiems senjorams rengiamos įvairios mankštos, kurios ne tik veikia sveikatą, bet ir paskatina bendrauti su savo bendraminčiais. Klaip...
-
Klaipėdos ugniagesiai kviečia į svečius
Ištisus metus šeštadieniais Klaipėdos priešgaisrinės gelbėjimo valdybos ugniagesiai kviečia į susitikimus, kurių metu pristatoma gaisrų gesinimo ir gelbėjimo įranga, vyksta konsultacijos apie dūmų detektorių įrengimą n...
-
„Klaipėdos vanduo“ investuoja į aplinkai draugiškus sprendimus9
„Klaipėdos vanduo“ nuosekliai žengia žaliojo kurso kryptimi ir diegia aplinkai draugiškus technologinius sprendimus. Bendrovė šiemet atnaujino technikos parką, siekdama prisidėti prie mažesnio CO2 (anglies dioksido) išsk...
-
KRATC didžiųjų atliekų aikštelės: neburnokite ant priėmėjų
„Neaiškink man, kur ką mesti! Džiaukis, kad išvis čia atvežiau, galėjau miške palikti! Tau reikia, pats ir rūšiuok!“ – tokius žodžius neretai tenka išklausyti KRATC didžiųjų atliekų aikšte...
-
Nustebino vaizdas uostamiesčio centre: ką sau leidžia pėstieji?7
Dažniausiai miestiečiai keiksnoja vairuotojus dėl jų nemandagaus elgesio su pėsčiaisiais. Tačiau vienas vaizdo įrašas parodė, kas iš tiesų vyksta pačiame uostamiesčio centre. Degant raudonam šviesoforo signalui, pėstieji elgia...
-
Ant skulptūros – lūžusi medžio šaka4
Bevaikštinėdami Skulptūrų parke klaipėdiečiai pastebėjo ant vienos skulptūros užkritusią didelę medžio šaką. Nėra žinoma, ar šaka pakenkė skulptūrai, tačiau baiminamasi, kad laiku negenint medžių šakų gali nukent...
-
Klaipėdietei trūko kantrybė: kodėl reklaminiai lankstinukai metami tik į jos pašto dėžutę?12
Daugiabutyje gyvenančiai klaipėdietei trūko kantrybė – į jos pašto dėžutę metama daugybė vienos parduotuvės reklamų lankstinukų, o kaimynai negauna nė vieno. Moteris prašo pakeisti juos pristatantį darbuotoją, nes dėl perkra...