Quantcast

Mįslingas ambicijų karas dėl piloto kūno iškėlimo

Baltijos jūroje nuskendusio lėktuvo AN-2 apžiūros ir žuvusio piloto Adolfo Mačiulio kūno iškėlimo operacijoje turėjo dalyvauti Lietuvos koviniai narai. Taip buvo planuota iš pradžių. Tačiau netikėtai šis sumanymas atšauktas ir darbams pasitelkta privati kompanija, kurios paslaugos šaliai kainuos šimtus tūkstančių eurų.


 

Baltijos jūroje nuskendusio lėktuvo AN-2 apžiūros ir žuvusio piloto Adolfo Mačiulio kūno iškėlimo operacijoje turėjo dalyvauti Lietuvos koviniai narai. Taip buvo planuota iš pradžių. Tačiau netikėtai šis sumanymas atšauktas ir darbams pasitelkta privati kompanija, kurios paslaugos šaliai kainuos šimtus tūkstančių eurų.

Paslaptys nugrimzdo jūroje

Šiandien – lygiai mėnuo, kai Baltijos jūroje įvyko nedidelio lėktuvo AN-2 ir juo skridusių dviejų lakūnų – A.Mačiulio bei jo kolegos Alvydo Selmistraičio tragedija. Orlaivis dėl lig šiol nepaskelbtų ar dar neišaiškintų priežasčių nukrito į jūros gelmes.

Juo skridę lakūnai nespėjo nuspausti pagalbos signalo. Orlaivio ryšys su Palangos skrydžių valdymo centru nutrūko, kai lėktuvas buvo už maždaug 97 jūrmylių – beveik 180 km nuo Palangos.

Pasak Lietuvos skrydžių valdymo centro atstovo, paskutinį kartą su Palangos dispečeriais pilotai susisiekė šeštadienį, gegužės 16-ąją, 16.16 val., kai dar nebuvo įskridę į šalies erdvę ir radaruose jų lėktuvo nebuvo matyti.

Dispečeriai jo taip ir nebepamatė.

Iš Švedijos miesto Geteborgo į Klaipėdą skridęs lėktuvas AN-2 priklausė įmonei "Klaipėdos avialinijos", jį pilotavo itin patyrę oreiviai, kurių skraidymo praktika siekė keliolika tūkstančių valandų.

Praėjus trims paroms po dingimo, karinis laivas "Kuršis" rado lėktuvą AN-2 Baltijos jūros dugne 124 metrų gylyje, daugiau kaip 116 km nuo kranto, tarp Liepojos ir Palangos, Latvijos išskirtinėje ekonominėje zonoje.

Ištyrus lėktuvo liekanas povandeninio roboto vaizdo kamera, pradžioje pilotų nerasta.

Kai prie kariškių prisijungė Klaipėdos universiteto mokslininkai su savo įranga, pilotų kabinoje tarp sėdynių pastebėtas vieno piloto siluetas.

Tad vienas lakūnas jau palaidotas, kitas vis dar skelbiamas dingęs be žinios.

Visiškai slaptai

Ši istorija Lietuvoje sukėlė didžiulį rezonansą, pradedant kaltųjų paieškomis dėl strigusios gelbėjimo operacijos ir baigiant politinių dividendų rinkimu.

Be viso to, AN-2 nelaimė užminė nemažai mįslių.

Viena jų – kodėl, užuot pasitelkę turimų valstybės apmokamų profesionalių narų pajėgas nuskendusio lėktuvo apžiūrai ir žuvusiojo palaikų iškėlimui, valdžia nusprendė samdyti privačią užsienio kompaniją, kurios paslaugos labai nepigios?

"Koviniams narams buvo nurodyta pasiruošti operacijai. Jie turėjo ištraukti kūną, perduoti jį prokurorams, ir tiek žinių. Tačiau jau kitą dieną paaiškėjo, kad ši užduotis patikėta vienai privačiai uostamiestyje veikiančiai bendrovei. Mūsų žiniomis, ten dirbantys narai atsisakė vykdyti šią užduotį, veikiausiai nenorėjo to imtis dėl lėktuve esančio skenduolio. Aš juos suprantu", – pasakojo viešumo vengęs kariškis.

Kai civiliai klaipėdiečiai atsisakė dalyvauti šioje operacijoje, atvykę kažkokie valdžios atstovai pareiškė, kad pasiūlymas dėl AN-2 apžiūros ir kūno iškėlimo – slapta informacija ir jos viešinti negalima.

"Kodėl viskas taip slapta? Kodėl lėktuvo maršrutas keitėsi? Kodėl siekiama, kad niekas nieko nesužinotų? Gal kas nors nelegalaus gabenta? Ir dar keista istorija su narais. Kodėl atšaukė kariškius ir pasamdė privačią bendrovę? O keisčiausia, kad visa tai staiga tapo slapta. Kodėl?" – klausė kariškis.

Įsakymas – iš aukščiau

Lietuvoje yra dvi karinės organizacijos – Karinės jūrų pajėgos ir Kovinių narų tarnyba, kurie turi paruoštus narus. Ir dar dvi sukarintos organizacijos – Priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba ir "Aras", kurie turi narų, taip pat muitininkai, jie irgi turi profesionalių narų.

Kodėl nė vienų jų darbu nepasinaudota?

Esą AN-2 apžiūros operacijoje nereikėjo jokių specifinių gebėjimų. Tą tikrai galėjo atlikti visų minėtų tarnybų narai. Tam jie ir yra ruošti. Juolab turėjo praktikos.

2003 m. kovo 26 d. Karinių oro pajėgų sraigtasparnis Mi-8T (12) per pratybas nakties metu įkrito į Baltijos jūrą už trijų jūrmylių nuo kranto ties Nemirseta. Skenduolis atsidūrė 24 m gylyje.

Tada žuvo pilotas, įgulos vadas majoras Alvidas Brazlauskas iš Šiaulių ir borto technikas viršila iš Panevėžio Edmantas Vizbaras.

Šiuos žuvusiuosius tuomet iš sraigtasparnio ištraukė būtent koviniai narai.

Panašią operaciją jie vykdė ir 1998 m. rugpjūčio pabaigoje Platelių ežere, į kurį nukrito ir nuskendo sraigtasparnis su vestuvininkais.

Tad jie patirties tokiems darbams turėjo, juolab kad AN-2 robotų pagalba iš gelmių buvo pakeltas į 10 metrų gylį ir jame darbavosi, kaip teigiama, samdyti narai iš Olandijos.



NAUJAUSI KOMENTARAI

nemanau

nemanau portretas
kad jie blūdijo su tuo lėktuvėliu virš Baltijos jūros. Spėju, jog skrido namo, į Klaipėdos aerodromą ir parskrido, patyrę gi. O kas buvo po to?... Pilna geležų salone, tai taip specialiai skandina. Nes metalus šiaip jau parduoda. Čia tik Kobra 11 dasikastų iki esmės...

meduza

meduza portretas
PAS MUS SITOJE MARIJOS ZEMEJE BLIIEEE TIK BANKUS GERAI MOKA ZLUGDYTI DAUGIAU NIEKO:) IR ZMONES APVAGINTI, TARBAKRAUSKIU TAUTA-PRADEDANT DAUKANTO AIKSTE BAIGIANT KAIME PIENINEJE, VISUR VISKA VISI PYZDINA:)

Tomas

Tomas portretas
Viskas, buvo, yra ir bus blogai su sita istorija nuo pat pradziu. Aisku skirti patrulini laiva ir kariu paieskoms, grazus zestas. Bet kelti ta lektuva ir palaikus uz valstybes lesas, na nezinau, jau gerokai per brangus malonumas, juolab, kad ir pats lektuvas yra privatus objektas ir juo skride asmenys yra privatus asmenys, uz musu pinigus ivaizdi pasikelt norejo, sakyciau neteisybe, suradot ta lektuva ir jau toliau tegul avia linijos rupinasi ka su juo daryt. Tuos pinigus valstybe tikrai galejo paskirti kur nors naudingiau, nei kad privaciu interesu tenkinimui.
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių