Quantcast

Kaip išmokyti vaikus valdyti emocijas?

  • Teksto dydis:

Pirmųjų bendravimo įgūdžių vaikas mokosi šeimoje, apsuptas artimųjų, vėliau svarbūs tampa bendraamžiai, draugai, vaiką supanti socialinė aplinka. Tačiau vien puikiai išlavintų bendravimo įgūdžių neužtenka, kad žmogus gebėtų užmegzti ir palaikyti santykius, gerbtų kito nuomonę, mokėtų išklausyti. Vaiko teisų gynėjai atkreipia dėmesį į tai, kad nuo mažų dienų vaiką reikėtų mokyti ne tik bendravimo, bet ir ginčų sprendimo, tolerancijos kitokiam požiūriui, emocijų valdymo, nes įvairūs nesutarimai gyvenime – neišvengiamas reiškinys.

Svarbu suprasti

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Kauno apskrities vaiko teisių apsaugos skyriaus vedėja Neringa Martišienė sako, kad suaugusiesiems svarbu mokėti konfliktus ir kylančias emocijas valdyti, o dar svarbiau to išmokyti vaikus.

„Konfliktas – priešingų interesų, tikslų, požiūrių, nuomonių susidūrimas, turintis stiprų emocinį foną. Skirtingo amžiaus vaikai tarpusavio nesutarimus sprendžia skirtingai: mažesnieji susipykę skuba pasiguosti tėvams, suaugusiesiems, o paaugliai nesutarimus linkę spręsti patys“, – sako N. Martišienė.

Pasak vaiko teisių gynėjos, svarbu suprasti, kad vaikų ginčai dažnai kyla ne tik dėl nuomonių išsiskyrimo, bet ir neretai dėl bendravimo, klausymo įgūdžių stokos, įžeistų jausmų, nemokėjimo tinkamai išreikšti savo norų, tarpusavio konkurencijos. Ji atkreipia dėmesį į tai, kad kartais ir maži nesutarimai į didesnius konfliktus išauga dėl netinkamai pasirinkto sprendimo būdo.

Mokykime pažinti

Pasak N. Martišienės, vaikui labai svarbu išmokti atpažinti emocijas, jausmus, mintis, kurių kyla konflikto metu, kad juos įvardijęs galėtų konstruktyviai išspręsti ginčą.

„Mokykime vaiką įvardyti emociją ir ją paaiškinti. Net tokia, atrodytų, visiems pažįstama emocija, kaip pyktis, gali būti skirtinga. Jis gali būti agresyvus, varginantis, erzinantis ir pan. Padėkime vaikui tai suprasti, atpažinti ir plėskime jo emocijų žodyną. Kita vertus, pyktis yra stipri jėga – nukreiptas tinkama linkme gali būti panaudotas siekti pokyčių, keisti situaciją. Suprasdami tikruosius vaiko jausmus, išgyvenimus stiprių emocijų metu, galėsime išsiaiškinti, kodėl tokių emocijų kyla, ir mokyti vaiką jas valdyti“, – pataria vaiko teisių gynėja.

Skirtingo amžiaus vaikai tarpusavio nesutarimus sprendžia skirtingai: mažesnieji susipykę skuba pasiguosti tėvams, suaugusiesiems, o paaugliai nesutarimus linkę spręsti patys.

N. Martišienė primena, kad svarbu su vaiku išsiaiškinti, kodėl ir kokiais atvejais įsiplieskia emocijos, kas jų sukelia. Pasak jos, reikėtų leisti vaikui išsikalbėti, o tėvai turėtų mokyti analizuoti savo emocijas, jas atpažinti, kai nesutarimų kyla šeimoje.

Padėkime spręsti

„Supraskime, kad nesutarimai, pyktis patys savaime nėra blogi dalykai. Tinkamai išsiaiškintos sudėtingos situacijos, kurių metu išsiskiria nuomonės, brandina asmenybę ir charakterį – moko tolerancijos, klausymosi meno, praturtina santykius. Tačiau destruktyviai sprendžiami konfliktai gali kelti ir įtampą, ir grėsmę geriems tarpusavio santykiams“, – atkreipia dėmesį N. Martišienė.

Ji pataria mokyti vaikus suprasti, kad ginčo, konflikto metu normalu abiem pusėms išsakyti savo nuomones, tikslus, lūkesčius, tačiau negalima žeminti, niekinti, nuvertinti kito žmogaus. Nuoširdūs pokalbiai su vaikais turėtų padėti jiems suprasti, kad nėra teisingų ir neteisingų nuomonių, yra tik skirtingi požiūriai.

„Paaiškinkime vaikams, kad nugalėtojas ne tas, kuris garsiai šaukia, bet tas, kuris moka išspręsti ginčą – geba klausyti, suprasti, išgirsti. Vaikams svarbu suprasti, kad be kompromisų pasiekti sutarimą bus sunku. Padėkime jiems išmokti ieškoti sprendimų“, – kviečia vaiko teisių gynėja ir akcentuoja būtinybę vaikams paaiškinti konflikto sprendimo eigą: valdyti emocijas, identifikuoti problemą, gebėti išsakyti savo nuomonę ir išklausyti oponentą, surasti konflikto sprendimo alternatyvas.

N. Martišienė siūlo atminti, kad bet kokio amžiaus vaikai geriausiai mokosi stebėdami. Tad nuo suaugusiųjų priklauso, kaip vaikas mokės spręsti tarpusavio konfliktus, ar išliks stiprus, gerbs save ir oponentą.


Specialus metodas

Vaiko teisių gynėja rekomenduoja vaikams, sprendžiant konfliktus, vadovautis metodu „Spręsk“:

S – sakykite, kaip jūs matote problemą;

P – paklausykite, kaip problemą mato kita konflikto pusė;

R – raskite ir išvardykite galimus variantus;

Ę – eliminuokite sprendimus, kurie nepriimtini kuriam nors iš jūsų;

S – svarstykite ir analizuokite, kokius žingsnius reikia žengti arba kokios reikia pagalbos;

K – konstatuokite abiem pusėms priimtiniausią sprendimą.

Kilus klausimų kviečiame pasikonsultuoti su vaiko teisių gynėjais nemokamu tel. 8 800 10 800, taip pat rašyti žinutę interneto svetainėje vaikoteises.lrv.lt esančiame pokalbių lauke. Pranešti apie vaiko teisių pažeidimą galima artimiausiame vaiko teisių apsaugos skyriuje, užpildant formą Tarnybos interneto svetainėje arba skambinant bendruoju pagalbos numeriu 112.


Šiame straipsnyje: emocijosvaikaiemocijų valdymas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Savivertės nuospaudos
    Savivertės nuospaudos

    Šiandien „Eurovizijoje“ nuskambės lietuviškai atliekama daina, pakėlusi visą Malmės areną ant kojų. Koks pasididžiavimas sava kalba! Nereikia nė 1,3 mln. eurų, už kuriuos Valstybinė lietuvių kalbos komisija ketina stiprint...

    3
  • Skaitymo pagirios
    Skaitymo pagirios

    Skaudėjo galvą, nes gegužęs 7 d., kaip ir kasmet, buvo švenčiama Knygos diena. Skaitytoja vėl padaugino – per daug prisiskaitė, nes be saiko varė iki paryčių. Tada prisiekė – daugiau nė puslapio, na, nebent tik savaitgaliais ir t...

  • Lauko išvietės paveldas
    Lauko išvietės paveldas

    Kerenskių giminės atstovas Aleksandras Fiodorovičius (1881–1970) jau buvo dingęs, tačiau Laikinosios vyriausybės nariai to dar nežinojo ir 1917 m. spalio 25 d. (pagal Julijaus kalendorių) popietę susirinko į paskutinį savo posėdį. ...

    10
  • Auksinis aštuonetas
    Auksinis aštuonetas

    Yra toks smagus filmas „Oušeno aštuntukas“ apie pramuštgalvių šutvę ir jų tobulą vagystę. Bet kalba šįkart ne apie holivudišką versiją. Lietuviškas variantas kur kas įdomesnis – čia a...

    2
  • Kodėl mes ne Amerika?
    Kodėl mes ne Amerika?

    Kodėl mūsų rinkimų kampanijos atrodo kaip melancholijos persmelktas moliūgas juodame lauke. Lauke, kur mėnulis šviečia visur, išskyrus jį. ...

    7
  • E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai
    E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai

    Buvęs (ir galimai būsimas) JAV prezidentas Donaldas Trumpas į aljansus žiūri per sandorių prizmę. Jo kalbose nėra miglotos retorikos apie vadinamosios D dienos išsilaipinimą, Berlyno sieną ar džiaugsmingą Europos susivienijimą 1989–19...

    6
  • Poetų ar miestų karas?
    Poetų ar miestų karas?

    Kiekviena XX a. kauniečių karta užaugo su sava Vilniaus idėja. Dabar nė vienas jų vasaros neįsivaizduoja be pajūrio, tarpukariu ateities neįsivaizdavo be Vilniaus. Jų nenoru „nurimti be Vilniaus“ sumaniai pasinaudojo ir Kremlius, š...

    3
  • Kiekviena diena – lyg asilų šventė
    Kiekviena diena – lyg asilų šventė

    Vos tik dienraštyje pasirodė straipsnis apie trijų Baltijos šalių sėkmę, patirtą per 20 metų Europos Sąjungoje, iškart sučiurleno komentatorių pagiežos upeliai. ...

    21
  • V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas
    V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas

    Jeigu iki šiol dirbčiau versle, pastarasis laikotarpis būtų skirtas vien atsakinėjimui į klausimus „kas, kaip, kada ir už kiek“. Tema jau išsemta, bet klausimai pilasi toliau. Kai kas negali susitaikyti su mintimi, kad „Vi...

    104
  • Palangoje galėjome stebėti vieningos kultūros Europą
    Palangoje galėjome stebėti vieningos kultūros Europą

    Savaitgalį teko praleisti Palangoje. Mero Šarūno Vaitkaus kvietimu teko dalyvauti Palangoje įvykusiame Europos brasbandų (varinių pučiamųjų orkestrų) čempionate. ...

    2
Daugiau straipsnių