- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Remigijaus Treigio parodą "Fotografijos" aplankiau baigiantis Kauno fotografijos galerijos darbo dienai. Ten dirbanti moteris buvo beužverianti masyvias juodas langines.
Remigijaus Treigio parodą "Fotografijos" aplankiau baigiantis Kauno fotografijos galerijos darbo dienai. Ten dirbanti moteris buvo beužverianti masyvias juodas langines. Didingas katedros rūmas nyko sulig kiekvienu dengiamu langu, galerijos erdvė iš lėto temo. Įsivyravo prieblanda, kurioje suminkštėjo daiktų kontūrai, sienos nebeakino savo švaria baltuma, o fotografijos apsigaubė paslapties šydu.
Galeriją apgaubusi prietema tarsi pratęsė menininko kūrinius dengiančius ūkus, kuriuose paskendę daiktai, architektūros elementai, lyg netyčia į kadrą įpuolę žmonės kuria nostalgišką, tarp sapno ir tikrovės balansuojančią nuotaiką. Fotografijos primena sustabdytus seno kino filmo kadrus, kuriuose veiksmas vyksta lėtai, veikėjų dialogai neblaško klaidžiojant po paskiro kadro detales ir atrandant jų prasmes.
R.Treigio darbų kompozicijos išbaigtos, jose menininkas koncentruojasi į pasirinktą motyvą, nuošalėje palikdamas visas nereikalingas detales, galinčias išblaškyti susikaupimą.
Visa gaubiantis ūkas, fototriukšmas, pasklidęs po kūrinių paviršių, suniveliuoja kadre užfiksuotą vaizdą ir įtraukia žiūrovą. Tam, kad galima būtų įžiūrėti visas detales, privalu priartėti prie fotografijos tiek, kad alsavimas atsimuštų į jos paviršių. Toks artimas priėjimas prie kūrinio naikina ribas tarp žiūrovo ir meno kaip neliečiamos, po devyniais užraktais saugomos vertybės.
Jei į kūrėjo darbus žiūrovas žvelgs iš toli, matys tik švelnių rusvų, pilkšvų, žalsvų atspalvių dėmes, sukabintas ant sienos. Pranyks visas paslapties grožis, kai žvelgdamas į kūrinį žiūrovas bandys įminti autoriaus užduotas mįsles, prasklaidyti rūką įžengdamas į sapną.
"R.Treigio fotografijos raibuliuoja, skleidžia nematomų būsenų bangas. Jos ne fiksuoja, o ištęsia, sklinda, sklaidosi – atrodo, kad tai ne sustingęs, bet stingstantis, tvyrantis laikas. Vaizdas tyvuliuoja prieš akis, sugeria žvilgsnį. Panardina į rūką ir laiko tol, kol akys išmoksta kvėpuoti", – įspūdžius, žvelgiant į menininko darbus, perteikia menotyrininkė Laima Kreivytė.
Laiko tąsa, "minkštas" fotografijų paviršius, kuriame žiūrovo žvilgsnis tai panyra gilyn, tai išplaukia paviršiun – klampina, neleidžia ištrūkti.
R.Treigio autorinius atspaudus galima lyginti su grafikos kūriniais, kuriuose raižinys dėl daugybės techninių niuansų (popieriaus pasirinkimo, kūrinio formato, net dienos ir nuotaikos) niekada neatsispaudžia vienodai, be to, menininkas netiražuoja savo fotografijų. Dažniausia tai būna vienas ir unikalus atspaudas.
Prieš paspausdamas fotoaparato užrakto mygtuką kūrėjas visada išlaukia tinkamo momento, niekada neskuba, tykiai žvelgia į pasirinktą motyvą, besiskleidžiantį dienos šviesoje, begrimztantį į sutemas ar paskendusį aklinoje tamsoje ir, sulaukęs tinkamos akimirkos, spusteli mygtuką.
Atmosfera, pereinanti iš vienos fotografijos į kitą, persmelkia ir visą galerijos erdvę – susidaręs vakuumas tarsi gramzdina į visai kitą pasaulį, kuriame nereikia skubėti. Visa, kas slegia, lieka užnugaryje. Tereikia atsipalaiduoti ir leistis į kelionę, kurioje vienintelis rūpestis – išsklaidyti ūkus ir atsiverti išnyrantiems vaizdams.
Kas? R.Treigio kūrinių paroda „Fotografijos“.
Kur? Kauno fotografijos galerijoje.
Kada? veikia iki balandžio 4 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sesytė Elenytė ir Joniukas aviniukas: senos pasakos naujos spalvos3
Kauno valstybinis lėlių teatras (KVLT) kviečia į premjerą „Sesytė Elenytė ir Joniukas aviniukas“, kurią režisuoja Milda Mičiulytė. Spektaklyje puikiai žinoma lietuvių liaudies pasaka nuskambės naujai, įvedant naujų personažų ir li...
-
Profesoriaus darbuose – pasaulio gatvės5
Profesorius Jonas Minkevičius tiki, kad išėję iš jo darbų parodos žmonės supras, kad architektūra – ne atvirukas delne, o istoriškai svarbus menas. ...
-
„Gintarinė pora“ – neblėstanti tradicija4
Gegužės pirmasis savaitgalis Lietuvoje neatsiejamas nuo tradicinių tarptautinių sportinių šokių varžybų „Gintarinė pora“ ir koncerto, skiriamo Motinos dienai. ...
-
Garažų vyrų gyvenimo kontrastai: yra vienas dalykas, kuris juos vienija6
Prieš kelerius metus pradėjęs gvildenti vyriškumo temą, fotomenininkas Justinas Stonkus ją tęsia. Lankytojų vertinimui – garažų vyrai ir įtraukūs jų pasauliai. ...
-
Edukacija, kai susilieja teatras ir pedagogika2
Prie jau keturioliktus metus Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) rengiamo festivalio „Nerk į teatrą“ programos kūrėjų šiemet prisidėjo ir vengrų teatro menininkas Gáboras Takácsas. Jis – Káva Dramos / Te...
-
Kaip nepasiklysti informacijos sraute?
Ar kada pagalvojote, kad knygos gali tarpusavyje megzti dialogus? Net ir tos, kurios iš pirmo žvilgsnio neturi nieko bendro, kurių žanrai, komunikacijos formos, o gal net ir vertybės išsiskiria. Ar ne taip būna ir su žmonėmis? Mieliau užs...
-
Koncertas filharmonijoje: jausmų apsuptyje2
Jausmų apsuptyje, o kartu – gilaus kūrinių turinio ir itin intelektualaus atlikimo apsuptyje. Taip galima apibūdinti balandžio 21 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje vykusį koncertą tokiu pat pavadinimu „Jausmų apsuptyje“. ...
-
Vienatvėje sunkiau (iš)būti komfortiškam nekomforte1
Į kiekvieną naują parodą galima pažiūrėti kaip į baltą lapą, atsiribojant nuo išankstinės nuomonės, vertinimo, į galerijos erdvę įžengti tarsi ir pats būtum baltas lapas. Tai galėtų tapti eksperimentu, kurio rezultatai būtų naudingi...
-
Legenda apie Pilėnus: kitoks požiūris į didvyriškumą12
Kauno teatro mylėtojai netrukus išvys intriguojančio menininkų Nauberto Jasinsko ir Mato Dirginčiaus kūrinio „Pilėnai*“ premjerą. Projekto pavadinimą pažymėdami žvaigždute autoriai pabrėžia: tai – ne opera, o performansas...
-
Kaune – baikerių fiesta po atviru dangumi: pramogos, muzika ir simpatiškiausio rinkimai31
Tradiciškai pirmąjį gegužės šeštadienį Lietuvos kelius, miestus ir miestelius užplūsta motociklininkai – šią dieną, jau 33 metus iš eilės, jie mini oficialų motociklininkų sezono atidarymą. Kaunas – n...