Quantcast

Pedalas iki dugno arba mirtis „Boko Haram“ rankose

Nigerijoje dirbantys sunkvežimių vairuotojai sako, kad tik laimės kūdikiams pavyksta gyviems ištrūkti iš "Boko Haram" – islamistų grupuotės – rankų. Tiems, kuriems nepavyksta, nupjaunamos galvos... Viena iš galimybių nepakliūti mirčiai į nasrus – lėkti per šalį, kiek variklis leidžia.

Nigerijos vėžys

"Boko Haram", kaip, beje, ir korupcija, ko gero, pagrįstai gali būti laikomos didžiausiomis daugiausia gyventojų Afrikoje turinčios Nigerijos problemomis. Šalis  turtinga, ji turi begales naftos atsargų ir yra viena didžiausių juodąjį auksą eksportuojančių valstybių pasaulyje, tačiau dažnas Nigerijos pilietis gyvena žemiau skurdo ribos, o šiaurinėje šalies dalyje nesiliaujantys "Boko Haram" išpuoliai grasina šiai Afrikos ekonomikos milžinei, tiesa, molinėmis kojomis, rimtais nemalonumais.

Šią savaitę nesusitvarkančioms su "Boko Haram" islamistais Nigerijos pajėgoms į pagalbą atėjo kaimyninių Čado ir Nigerio, kur islamistų pavojus kelia ne mažiau nuogąstavimų, kariuomenės. Jungtinėms pajėgoms pavyko iš islamistų atkovoti dideles teritorijas šiaurinėje Nigerijos dalyje, be to, nukauti apie 200 "Boko Haram" sukilėlių. Kovos vyko netoli Damasako miesto, kuris yra visai šalia Nigerijos sienos su Nigeriu.

Čia "Boko Haram" buvo įsitvirtinusi nuo praėjusių metų lapkričio. Tiesa, per puolimą, prasidėjusį sekmadienį, žuvo dešimt Čado karių, o dar 20 buvo sužeista.

Vienas vietos gyventojas tarptautinei žiniasklaidai sakė, kad į Nigeriją kovoti su islamistais atvyko šimtai karių iš Čado ir Nigerio. Adamas Boukarna pasakojo matęs apie 200 karinių mašinų, įvažiuojančių į šalies Šiaurės Rytų regioną. Pasak jo tų pajėgų dislokavimas prasidėjo šeštadienį, o vėliau girdėjosi garsūs sprogimai per įnirtingus susirėmimus.

Islamistai vienijasi?

Praėjusią savaitę "Boko Haram" surengė kruviną išpuolį šiauriniame Nigerijos Maidugurio mieste. Šis miestas yra laikomas islamistų buveine. Per tris koordinuotus sprogimus žuvo mažiausiai 58 žmonės. Bombos sprogo turguose mieste – viena žuvų turguje, kita – vadinamajame pirmadienio turguje. Trečiasis užtaisas detonuotas visai šalia Nigerijos saugumo tarnybos mieste.

Po šio išpuolio "Boko Haram" vedlys Abubakaras Shekau islamistų paskelbtame vaizdo įraše pareiškė, kad vienija jėgas su Sirijoje ir Irake siautėjančiais vadinamosios "Islamo valstybės" (IS) ekstremistais. "Skelbiame savo ištikimybę musulmonų kalifui, Ibrahimui ibn Awadui ibn Ibrahimui al Husseini al Qurashi", – patvirtino A.Shekau, paminėdamas IS lyderį Abu Bakrą al Baghdadi. Pasak A.Shekau, toks pažadas buvo duotas iš religinės pareigos islamui ir taip pat dėl to, kad tai "įsiutins Dievo priešą".

"Boko Haram" vedlio kalba truko maždaug 8 minutes. Ji buvo paskelbta socialiniame tinkle "Twitter". Jame "Boko Haram" turi savo paskyrą. Kalba subtitruota angliškai, prancūziškai ir arabiškai.

Beje, anksčiau "Boko Haram" vengė įsipareigoti IS, nors šios islamistų grupės vadas A.Shekau yra minėjęs A.B.al Baghdadi. Tačiau, kaip tvirtino terorizmo ekspertai, pastaruoju metu daugėjo ženklų, kad šis suartėjimas įvyks. "Boko Haram", tiesa, yra gerokai, pavadinkime, vyresnė organizacija nei IS. Jos sukilimas Nigerijoje trunka jau šešerius metus. Per šį laiką išpuoliai pareikalavo daugiau kaip 13 tūkst. gyvybių ir be namų paliko 1,5 mln. gyventojų.

Džiaugiasi likę gyvi

Nigerijos sunkvežimių vairuotojai paprastai laiko save laimės kūdikiais, jeigu jiems pavyksta išvengti akistatos su "Boko Haram", kai jiems teko važiuoti per islamistų kontroliuojamą teritoriją.

Daugiausia pavojų tyko kelionėje į šiaurinį Maidugurio miestą – Borno valstijos sostinė yra pačiame susirėmimų tarp islamistų ir Nigerijos kariuomenės epicentre. O šią valstiją "Boko Haram" neseniai paskelbė "Borno kalifatu". Į miestą dažnai tenka vežti benziną, dyzeliną, žibalą. Tačiau, pasak vairuotojų, ši kelionė gali būti paskutinė jų gyvenime. Kiekvienam teko girdėti istorijų, kad islamistai pjausto visiems galvas elektriniais grandininiais pjūklais.

"Žinoma, esame susirūpinę dėl situacijos. Praradome savo artimuosius, žmonas, vaikus – juos arba pagrobė, arba nužudė islamistai, jie drauge sudegino mūsų namus", – sakė vienas iš vairuotojų Atikas Abubakaras.

Pavojinga kelionė

Paprastai jam ir jo kolegoms tenka vykti į šiaurinę šalies dalį iš didžiausio Nigerijos miesto Lagoso. Pasak vyrų, ir be islamistų pavojų šiame kelyje – per akis.

"Maždaug dešimt mano kolegų buvo nužudyti. Klausiate, per kiek laiko? Per pastarąsias tris savaites, – atsakė Atikas. – Juos sustabdė islamistai, o tuomet ėmė ir su elektriniais pjūklais nupjovė jiems galvas. O tada sunkvežimius sudegino."

Pasak vairuotojo, paprastai "Boko Haram" taikosi į mažesnius automobilius, kuriuos vėliau gali panaudoti kovose. "Jiems reikia mažų automobilių, nors kartais jie vagia ir sunkvežimius. Bet, kiek man teko girdėti, dažniausiai juos sudegina", – pasakojo A.Abubakaras.

Ištisas savaites šie vyrai priversti laukti, kol jiems bus leista patekti į Lagoso uostą, kad būtų galima pasiimti krovinį. O tada laukia pražūtingas kelias į šiaurę.

A.Abubakaro kolega prasitarė, kad nuo islamistų galima išsisukti. Tačiau turi būti tvirtas, tuomet galbūt tave paims į jų gretas. Bet jeigu esi silpnas, mažo ūgio, smulkaus sudėjimo – tau galas. "Atsisveikinsi su galva", – pastebėjo vairuotojas.

"Jeigu Damatru miestą (esantis netoli Maidugurio – aut. past.) pasieksite prieš temstant, į Maidugurį geriau jau nevažiuokite", – pridūrė kitas vairuotojas ir paaiškino, kad taisyklė paprasta – arba važiuoji 130 km/val. greičiu, o naktį tai labai sunku, arba mirsi, nes tave pačiups "Boko Haram".

Važiuoja su apsauga

Šių vairuotojų darbdavys turi maždaug 20 tankerių. Kiekvienas sunkvežimio vairuotojas paprastai turi po du pagalbininkus. Jie padeda orientuotis, be to, saugo krovinį. Kullimas Ali pastaruosius ketverius metus dirbo apsaugininku. Per vieną susidūrimą su "Boko Haram" islamistais jis neteko dviejų brolių.

Pasak vairuotojų ir apsaugininkų, susidūrimai su islamistais – šio darbo kasdienybė. Trapas Bukaras, vienas iš vairuotojų, pasakojo, kad Bamos mieste buvo sučiuptas, o tada pašautas "Boko Haram" sukilėlių. Tai nutiko pernai rugsėjo mėnesį.

"Viskas nutiko ankstų rytą. Jie staigiai atsėlino ir ėmė šaudyti. Mačiau maždaug keturis islamistus. Visi žmonės sugulė ant žemės, o vyriausybės kariai pabėgo", – pasakojo vairuotojas. Jis pakėlė savo marškinėlius, kad parodytų žaizdą, kurią paliko įsmigusi kulka. Laimė, nors jam pataikė tiesiai į krutinę, jam pavyko išgyventi. Bet vyras pridūrė:

"Galiu jums papasakoti ir tragiškesnių istorijų."

Tiesa, T.Bukaras daugiau nieko nesakė, pasak jo, šie prisiminimai jam skaudūs. Bet aštuoniolikmetis Kullimas sakė, jog kito darbo negali sau leisti, nes jis – vienintelis šeimos maitintojas. Jo teigimu, islamistus nuo Nigerijos karių atskirti sunku. Tiek vieni, tiek kiti nešioja kamufliažines uniformas, o po jomis matyti tik akys.

"Islamistai pavogė maisto, nušovė du mano brolius, o tada sudegino mūsų namus. Likome gyvi tik aš, mano sesuo ir mama", – pasakojo Kullimas. Nors norėtų studijuoti, negali sau to leisti.

Išsilavinę vairuotojai

Daugelis Kullimo kolegų baigė mokslus. Umaras Hussainis, aštuoniolikmetis apsaugininkas, pasakojo, kad daugelis vairuotojų yra išsilavinę. Umaras kelionėse padeda savo broliui. Šis vairuoja vieną iš tankerių.

Ibrahimas Abdullahis, kuriam 25-eri metai, yra baigęs civilinės inžinerijos studijas. Tačiau vienintelis darbo pasiūlymas, kurį gavo, – vairuoti sunkvežimį. Vyras itin neigiamai vertina šalies valdžią: "Prezidentas – toks pat nusikaltėlis kaip ir tie iš "Boko Haram". Jis visus šalies pinigus panaudojo vienam tikslui – keliams remontuoti."

Ibrahimas vairuotoju dirba pastaruosius penkerius metus. Tiesa, pripažino, kad jeigu susirastų kitą darbą, išeitų. Tačiau daugelis darbo pasiūlymų – konfliktų zonoje. O ten pavojingiau, negu vairuoti.

"Taip, gyvenu nuolat bijodamas. Jeigu tik rasčiau kitą darbą, išeičiau", – sakė jis. Daugelis vairuotojų sakė, kad Goodluckas Jonathanas, šalies vadovas, nieko nedaro, kad konfliktas šalies šiaurinėje dalyje liautųsi. Kai kurie net pavadino jį "Boko Haram" tikruoju vadovu, esą būtent jo valdymo metais ši islamistų grupuotė suklestėjo. Kiti piktinosi, kad šalies vyriausybei tiesiog nerūpi, kas dedasi šalyje.

Finansinės problemos

Kišenpinigių vairuotojai gauna vos 50 dolerių. Šie pinigai yra skirti laukti, kol bus galima patekti į Lagoso uostą. Jų, pasak vyrų, vos pakanka maistui.

Dvi savaites uosto prieigose esančiame sunkvežimių parke galima išbūti už 2,5 dolerio. Jeigu aikštelė Lagose – tai kainuos dar papildomai tiek pat. Daugelis miega po atviru dangumi, mat kartu reikia saugoti krovinį nuo vagių. Alga – nuo 100 iki 200 dolerių per mėnesį. Apsaugininkai gauna 2,5 dolerio per dieną.

Vienas iš vairuotojų Salehas Mohamedas ką tik atvyko į aikštelę netoli Lagoso iš miesto uosto. "Praleidau keturias dienas grūstyje prie uosto. Nemiegojau keturias naktis, nes saugojau automobilį, kad vagys nepavogtų detalių ar nenupiltų degalų", – papasakojo vyras. Bet pailsėti jis gali vos porą valandų, o prieš akis – pavojinga kelionė į šalies šiaurę.

A.Abubakaras užbaigė pokalbį politine gaida: "Šios žudynės tęsiasi per ilgai ir jų per daug. Šalies vadovas nieko nedaro, todėl mes norėtume pokyčių."



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių